Tukioppilastoiminnan tuen hakemus

Meidän koulu on kiinnostunut tukioppilastoiminnan tuesta

* Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.

Tukioppilastoiminta

MLL:n Tapiolan yhdistys tarjoaa rahallista tukea alueen yläasteiden tukioppilastoiminnan organisointiin. Koulutuksen järjestää MLL:n tukioppilaskouluttaja.

Lisätietoja yhdistyksen hallitukselta (mll.tapiola (@) gmail.com). Jos koulusi on kiinnostunut, tee hakemus viereisen lomakkeen avulla.

Tukioppilastoiminta Mankkaan koululla

MLL Tapiolan yhdistys on tukenut Mankkaan koulun tukioppilastoimintaa jo vuosia. Antti Piiroinen, tukioppilastoimintaa ohjaava opettaja Mankkaan koululta, kokee tukioppilaskoulutuksen tärkeänä. Koulutuksen avulla oppilaille kirkastuu mm. mitä tukioppilailta edellytetään, kuinka heidän tulee toimia ongelmatilanteissa ja kuinka ryhmäyttää uudet peruskoulun seitsemäsluokkalaiset. Tukioppilaiden on myös hyvä tietää, että tukioppilastoimintaa koordinoidaan valtakunnalisella tasolla eikä ole pelkästään meidän Mankkaan koulun oma juttu.

Kaksi Mankkaan koulun tukioppilasta lukuvuodelta 2010 - 2011, Rosa ja Noora, kertovat tukioppilasajoistaan näin:

Kaikki tukioppilaat varmasti muistavat vieläkin sen ”karmaisevan” haastattelun, jossa entiset tukioppilaat tenttasivat pelokkaita tukioppilaskandidaatteja. Ryhmä oppilaita valittiin ja niin syntyi pieni mutta pippurinen joukko innokaita tukioppilaita valmiina arjen haasteisiin.

Kasin keväällä meitä koulutettiin ja valmisteltiin ysiluokkaan, jolloin tukioppilaiden varsinaiset tehtävät alkaisivat. Saimme myös tutustua omiin tukioppilasluokkiimme 7. luokkalaisten infotilaisuudessa.

Ysin syksyllä alkoi pienten paimentaminen ryhmäytysretkellä Luukkiin. Jokaisella seiskaluokalla oli mukanaan kaksi tukioppilasta ja retken ideana oli toisiin luokkatovereihin tutustuminen.

Syksylläkin meitä koulutettiin urheilutapahtumien pitoa varten. Pääsimme toteuttamaan ideoitamme koulun urheilupäivänä jonka ohjelmaan kuului mm. zumbaa ja pallopelejä.

Tukioppilaiden vastuulla oli myöskin erinäisten juhlien järjestäminen. Halloweenina leikittiin polttopalloa ja mandariininkuljestusta lusikassa. Ohjelmassa oli myös musavisa ja voittajille jaettiin tikkukaramellit! Juhlassa oli pukeutumiskilpailu jonka tarkoituksena oli kannustaa oppilaat (ja opettajat) pukeutumaan hassuihin asuihin. Vappuna ohjelmaan kuului vain perinteeksi muodostunut musavisa ja vappukonsertti salissa.

Tukioppilaat ovat toimineet hyvin ryhmänä ja tien näyttäjinä pienille seiska- ja mahdollisesti kasiluokkalaisillekin. Mielestämme tässä vastuuntuntoisessa mutta humoristisessa porukassa on ollut hauskaa järjestää tapahtumia, juhlia ja muuta ohjelmaa.

Tukioppilaat kiittää ja kuittaa!

Rosa  & Noora

Mankkaan koulun tukioppilaiden tekemiä julisteita